|
![]() Jednací řád Rady města Nový JičínRada města Nový Jičín
Jednací řád rady města Rada města Nového Jičína se usnesla podle § 101 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), na tomto svém jednacím řádu:
Článek 1
Úvodní ustanovení 1) Jednací řád upravuje přípravu, svolávání, průběh jednání, usnášení a kontrolu plnění usnesení rady města.
2) Při výkonu samostatné působnosti se rada města řídí zákonem a jinými právními předpisy vydanými na základě zákona. 3) Při výkonu přenesené působnosti se rada města řídí a) při vydávání nařízení města zákonem a právními předpisy vydanými na základě zákona, b) v ostatních případech zákonem o obcích a zvláštními zákony, zákonem a právními předpisy vydanými na základě zákona a rovněž usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů. Článek 2
Pravomoci rady města Rada města rozhoduje o všech otázkách uvedených v § 102 zákona o obcích, vyjma věcí, které si z této pravomoci vyhradilo zastupitelstvo města.
Článek 3
Svolání schůze rady města 1) Rada města se schází podle potřeby.
2) Schůzi rady města svolává starosta města, a to zpravidla na základě plánu schůzí schváleného radou města. V době jeho nepřítomnosti toto vykonává jím pověřený místostarosta města nebo člen rady města. 3) Schůze rady města jsou neveřejné. Rada města může k jednotlivým bodům svého jednání přizvat dalšího člena zastupitelstva města. Současně rozhodne o případném přizvání dalších osob, jejichž informace jsou nezbytné pro kvalifikované rozhodnutí rady města. Článek 4
Příprava schůze rady města 1) Přípravu schůze rady města organizuje starosta v úzké součinnosti s tajemníkem městského úřadu, a přitom zejména stanoví:
dobu a místo zasedání, odpovědnost za zpracování a předložení podkladů. 2) Písemné materiály určené pro schůzi rady předkládá navrhovatel v počtu 12 výtisků prostřednictvím městského úřadu tak, aby mohly být doručeny nejpozději do 6 dnů přede dnem schůze rady města jejím členům. Za úplnou přípravu, přesné a kvalitní vyhotovení písemných materiálů pro jednání rady města a jejich úpravu odpovídají navrhovatelé. 3) Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům rady města komplexně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření. Materiály musí obsahovat: a) název materiálu, b) jeho obsah, c) návrh na usnesení, d) důvodovou zprávu. 4) Důvodová zpráva musí obsahovat: a) zhodnocení dosavadního stavu, b) rozbor příčin nedostatků, c) odůvodnění navrhovaných opatření a jejich ekonomický dopad. Článek 5
Účast členů rady města na schůzích rady města 1) Člen rady města je povinen zúčastňovat se každé schůze rady města, jinak je povinen se písemně omluvit starostovi s uvedením důvodu. Také pozdní příchod nebo předčasný odchod omlouvá starosta.
2) Účast na schůzi stvrzují členové rady města podpisem do listiny přítomných. 3) Rada města je schopna se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů. Jestliže při zahájení jednání rady města nebo v jeho průběhu není přítomna nadpoloviční většina všech členů rady města, přeruší, popřípadě ukončí předsedající schůzi. 4) Člen rady města, u něhož nastal střet zájmů (§ 83 odst. 2 zákona o obcích), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání rady města o záležitosti, u které střet zájmů nastal. O vyloučení z projednávání a rozhodování člena rady města v této záležitosti rozhoduje rada města hlasováním. Článek 6
Program jednání 1) Na schůzi rady města může být jednáno jen o věcech, které byly dány na program. S návrhem programu seznámí členy rady města předsedající při zahájení schůze. O návrhu programu, jeho doplnění a změně rozhoduje rada města hlasováním.
2) Součástí jednání může být i přednesení připomínek členů rady města k problémům, které nejsou součástí programu jednání a to ústně nebo písemně. Předsedající schůze stanoví odpovědnost za vyřízení každé připomínky s termínem vyřízení nebo reakce na ni, a to nejpozději do příští schůze rady města. 3) Rada města je povinna projednat na svém zasedání záležitost v její působnosti na základě žádosti podepsané alespoň 0,5 % občanů města, a to do 60 dnů od podání takové žádosti. Článek 7
Řízení jednání rady města 1) Schůzi rady města zpravidla řídí starosta města. V jeho nepřítomnosti plní tuto funkci pověřený místostarosta města. Schůzi může řídit i jiný člen rady města, kterého tím starosta pověřil.
2) Předsedající zejména uděluje slovo, řídí průběh rozpravy, řídí hlasování, zjišťuje a vyhlašuje jeho výsledek, ukončuje a přerušuje zasedání a dbá o to, aby mělo pracovní charakter a věcný průběh. Článek 8
Zahájení jednání Při zahájení jednání předsedající zejména
a) konstatuje přítomnost členů rady města, b) předloží návrh programu schůze ke schválení, c) dá schválit ověřovatele zápisu. Článek 9
Průběh jednání 1) Úvodní slovo k jednotlivým bodům programu přednáší předkladatel.
2) Do rozpravy se přihlašují členové rady zvednutím ruky v průběhu jednání. Bez ohledu na pořadí přihlášek se udělí slovo členu rady města, který namítá nedodržení jednacího řádu nebo platných právních předpisů. 3) Do rozpravy se mohou členové rady města přihlásit jen do jejího ukončení. 4) Nikdo, komu předsedající neudělil slovo, se ho nemůže ujmout. 5) Rada města může v průběhu jednání hlasováním bez rozpravy rozhodnout o přesunutí bodů programu a o sloučení rozpravy ke dvěma nebo i více bodům programu. 6) Člen rady města je oprávněn v rámci rozpravy předkládat k projednávaným návrhům pozměňovací návrhy. Mají se vztahovat k určité věci projednávaného návrhu a má z nich být zřejmé, na čem se má rada města usnést. Předsedající může požádat člena rady města, aby svůj návrh upřesnil. 7) Člen rady města může v kterékoliv části jednání vznést se souhlasem předsedajícího technickou poznámku. 8) Rada města se může na návrh člena rady města usnést hlasováním bez rozpravy na a) omezení řečnické lhůty, b) tom, že nikdo nemůže mluvit k téže věci více než jednou, c) projednávání bodu programu po částech. 9) Návrh na ukončení rozpravy může podat kterýkoliv člen rady města, o návrhu se hlasuje bez rozpravy. 10) Po ukončení rozpravy udělí předsedající závěrečné slovo předkladateli návrhu. Článek 10
Péče o nerušený průběh jednání 1) Nikdo nesmí rušit průběh schůze rady města. Rušitele jednání může předsedající ze schůze vykázat.
2) Nemluví-li řečník k věci nebo překročí-li stanovený časový limit, může mu předsedající odejmout slovo. Článek 11
Usnesení a hlasování 1) Ke každému bodu programu přijímá rada města usnesení, o kterém hlasuje. Návrh usnesení předkládá navrhovatel. Ukládají-li se usnesením úkoly, je součástí usnesení stanovení odpovědnosti a lhůty za jejich splnění.
2) O návrhu usnesení k jednotlivým bodům programu jednání rady města hlasuje rada města a to bez účasti přizvaných osob, pokud rada města nerozhodne jinak. 3) K platnému usnesení rady města nebo rozhodnutí je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů rady města. 4) Hlasuje se veřejně, pokud se rada města bez rozpravy neusnese na jiném způsobu hlasování. Veřejné hlasování se provádí zdvižením ruky: pro návrh, proti návrhu, zdržení se hlasování. 5) Člen rady města má právo na zaprotokolování svého odchylného stanoviska, pokud o to požádá. 6) Vyžaduje-li povaha usnesení, aby rada města hlasovala o jednotlivých bodech navrženého usnesení, stanoví jejich pořadí pro postupné hlasování předsedající. 7) Pokud byly k návrhu předloženy pozměňovací návrhy, hlasuje se nejdříve o nich, a to v pořadí, v jakém byly předloženy. Po hlasování o pozměňovacích návrzích se hlasuje o původním návrhu. 8) Pokud byl návrh usnesení předložen ve více variantách, hlasuje rada města nejprve o variantě doporučené navrhovatelem. Schválením jedné varianty se považují ostatní za nepřijaté. 9) projeví-li se při jednání rady města nové okolnosti a podmínky, které vyžadují podstatné přepracování zprávy a návrhu usnesení a rozhodne-li o tom rada města, bude v této věci jednáno na příští schůzi rady města (nebo v jí stanoveném termínu). Článek 12
Ukončení schůze rady města Předsedající prohlásí zasedání za ukončené, byl-li pořad jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo.
Článek 13
Orgány rady města 1) Rada města zřizuje jako své iniciativní a poradní orgány komise:
a) Obecního dozoru nad obchodem a službami b) Životního prostředí c) Územního rozvoje d) Konkretizační e) Pro tělovýchovu a mládež f) Pro výchovu a vzdělávání g) Pro kulturu h) Bytovou i) Sociální j) Péče o rodinu a děti k) Pro zdravotnictví l) Obecního podnikání 2) Rada města jmenuje a odvolává z funkce předsedy a ostatní členy komisí a vydává jejich statut, který blíže vymezuje jejich oprávnění a povinnosti. 3) Komise je též výkonným orgánem, jestliže jí byl svěřen výkon přenesené působnosti podle § 103 odst. 4 zákona o obcích. 4) Komise se scházejí ke svým schůzím podle potřeby. Usnášejí se většinou hlasů všech svých členů. 5) Komise je ze své činnosti odpovědna radě města, ve věcech přenesené působnosti je podřízena okresnímu úřadu. Článek 14
Zápis ze schůze rady města 1) O průběhu schůze rady města se pořizuje zápis do 7 dnů po skončení schůze. Za vyhotovení zápisu zodpovídá tajemník městského úřadu. Zápis pořizuje kancelář starosty města.
2) Zápis podepisuje starosta spolu s ověřovatelem zápisu (jiným členem rady města) a zapisovatelka. 3) V zápise se uvádí: . den a místo zasedání, . hodina zahájení a ukončení schůze, . jméno člena rady města, který řídil zasedání, . jméno zapisovatele, . jména nepřítomných omluvených členů rady města, . jména nepřítomných neomluvených členů rady města, . počet přítomných členů rady města, . schválený pořad jednání, . průběh a výsledek hlasování, . přijatá usnesení. 4) Součástí zápisu je: listina přítomných členů rady města s jejich vlastnoručními podpisy, magnetofonový záznam z průběhu jednání rady města, schválené znění usnesení. 5) Rada města stanoví na každé své schůzi ověřovatele zápisu, který potvrdí podpisem zápis, že tento odpovídá průběhu jednání schůze a podá o tom informaci členům rady města na její příští schůzi. Článek 15
Usnesení rady města 1) Usnesení rady města se vyhotovuje písemně a podepisuje jej starosta města spolu s místostarostou nebo jiným členem rady města a zapisovatelka.
2) Usnesení rady města se rozesílá se do 15 dnů po schůzi rady města a to: . členům rady města, . předsedům výborů zastupitelstva města (kontrolního, finančního, osadních), . členům zastupitelstva města, . tajemníkovi městského úřadu, . vedoucím odborů, oddělení a veliteli MP, . všem vedoucím organizací zřízených městem, . předsedům odborných komisí rady města - nečlenům zastupitelstva města. 3) Usnesení rady města se po písemném vyhotovení zveřejňuje pro informaci občanům města na úřední desce (ve vestibulu radnice). 4) Občané města, kteří dosáhli věku 18 let a dále fyzické osoby, které dosáhly věku 18 let a vlastní na území města nemovitost, jsou oprávněni nahlížet do usnesení rady města a pořizovat si z nich výpisy u městského úřadu. Článek 16
Kontrola usnesení 1) Kontrolu plnění usnesení rady města vykonávají:
a) rada města, b) starosta a místostarostové města, c) výbory zastupitelstva města (kontrolní, finanční), d) odborné komise rady města (podle příslušnosti usnesení), e) tajemník městského úřadu, f) vedoucí odborů, oddělení městského úřadu a velitel MP (podle příslušnosti usnesení), g) pracovníci městského úřadu, h) vedoucí organizací zřízených městem. 2) Kontrolu plnění usnesení rady města provádí a vede kontrolní odbor městského úřadu, který pravidelně 1x za půl roku o tom podává zprávu radě města 3) Starosta může pozastavit výkon usnesení rady města, má-li za to, že je nesprávné. Věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání zastupitelstva města. Článek 17
Závěrečné ustanovení 1) Změny, doplňky nebo vydání nového jednacího řádu schvaluje rada města.
2) Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem schválení radou města, tj. 16.11.2000. 3) Schválením tohoto jednacího řádu se ruší jednací řád přijatý radou města dne 17.12.1998. DALŠÍ INFORMACE: Rada města Nový Jičín SOUVISEJÍCÍ TISKOVÉ ZPRÁVY A ČLÁNKY
Zveřejněno 01.01.2002 v 08:42 hodin |